Obce ministrovi: zastavte výběr místa pro úložiště, dokud nebude hotový zákon
Předložený návrh ministerstva bude nutné přepracovat
Tisková zpráva Platformy proti hlubinnému úložišti ze 17. července 2019
Starostové obcí dotčených výběrem konečného hlubinného úložiště vysoceradioaktivních odpadů se dnes potkali s ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem a sdělili mu své připomínky k návrhu zákona, který připravil jeho úřad [1]. Platforma proti hlubinnému úložišti vyslovuje zklamání nad předloženou podobou, která vznikala bez konzultací s obcemi. Konkrétní výhrady jsou v příloze tiskové zprávy. Platforma požádala o zastavení prací na vyhledávání úložiště do doby, než budou platit takové zákony, které zajistí rovnoprávnější postavení dotčených samospráv vůči státní správě a které umožní obcím i veřejnosti účinně hájit své oprávněné zájmy při rozhodování o nakládání s radioaktivním odpadem.
Návrh zákona, který dostaly obce k připomínkám, nenaplňuje požadavky atomového zákona ani Směrnice Euratom na respektování zájmů dotčených obcí a účinnou účast veřejnosti při rozhodování o úložišti [2]. Návrh vychází z chybného přesvědčení státních úředníků, že pokud jsou obce účastníky správního řízení, je respektování zájmů těchto obcí dostatečně zajištěno. To ale vyvrací nejen bohatá praxe, ale také dříve provedené právní analýzy i několik let starý názor Ministerstva průmyslu a obchodu [3].
Jestliže navíc nyní předkladatelé návrhu uvažují stanovit zákonem, že vyhledávání, příprava a stavba úložiště mají být ve veřejném zájmu, pak zájmy obcí budou již předem odstaveny na vedlejší kolej. Stavba a provoz zařízení, kde spočinou vysoce radioaktivní odpady, výrazně a prakticky natrvalo zasáhnou do života obyvatel žijících ve vybraném regionu. Vzhledem k výjimečnosti takového projektu je nezbytné, aby obyvatelé dotčené lokality byli s jeho realizací srozuměni a vyslovili s ní souhlas. Je to princip běžně používaný v mnoha demokraticky vyspělých státech.
Zásadním problémem je také čas, protože běžným legislativním procesem není možné zákon přijmout tak, aby mohl být použit při povolování průzkumných území pro geologické práce a při stanovování chráněných území pro stavbu úložiště a bez toho ztrácí zákon smysl. Proto by práce měly být zastaveny, dokud nebude zákon dohodnut a v platnosti. Ministerstvo průmyslu a obchodu nyní i přes zpoždění prací trvá na schváleném harmonogramu výběru úložiště. Tedy vybrat dvě vhodné lokality pro úložiště v roce 2022 a do roku 2025 schválit lokalitu finální.
Petr Klásek, starosta Chanovic a mluvčí Platformy proti hlubinnému úložišti řekl: „Po zákoně, který by zajistil práva obcím a lidem v nich žijících, voláme od počátku. Opětovně si uvědomujeme mimořádnost, ojedinělost, nebezpečnost a dlouhodobost uvažovaného úložiště. Předložený návrh zákona nic směrem k obcím neřeší. A je zde zvyšující se tlak na zužování lokalit. Musí se nejprve určit obecná závazná pravidla a podle nich postupovat. Ne, naopak.“
Platforma proti hlubinnému úložišti sdružuje 47 členů (32 obcí a měst a 15 spolků) za účelem prosazování takového způsobu hledání řešení problému vyhořelého jaderného paliva a radioaktivních odpadů, který bude otevřený, průhledný a v němž obce a veřejnost budou mít zákony dostatečně garantované možnosti hájit své oprávněné zájmy.
Další informace může poskytnout:
Petr Klásek, starosta obce Chanovice a mluvčí Platformy proti hlubinnému úložišti, tel.: 606 745 795, e-mail: obec.chanovice@email.cz
V příloze:
Stanovisko a připomínky Platformy proti hlubinnému úložišti k Návrhu věcného záměru zákona
Poznámky:
[1] Návrhu věcného záměru zákona o zapojení dotčených obcí a jejich občanů do řízení směřujících k výběru lokality pro ukládání radioaktivního odpadu v podzemních prostorech a k povolení provozování úložiště radioaktivních odpadů z 19. 6. 2019
[2] Nový atomový zákon č. 263/2016 Sb., v paragrafu 108 odstavec (4) předpokládá: „Postup při stanovení průzkumného území pro ukládání radioaktivního odpadu v podzemních prostorech, postup při stanovení chráněného území pro ukládání radioaktivního odpadu v podzemních prostorech, postup při povolování provozování úložiště radioaktivního odpadu a postup, jak zajistit respektování zájmů obcí, kterým náleží příspěvek z jaderného účtu dle § 117 odst. 1, a jejich občanů v těchto procesech, stanoví zvláštní zákon.“
Směrnice Rady 2011/70/Euratom, kterou se stanoví rámec Společenství pro odpovědné a bezpečné nakládání s vyhořelým palivem a radioaktivním odpadem ve svém článku 10 Transparentnost, odstavci 2 požaduje: „Členské státy zajistí, aby veřejnost měla v souladu s vnitrostátními právními předpisy a mezinárodními závazky potřebnou příležitost účinně se účastnit procesu rozhodování týkajícího se nakládání s vyhořelým palivem a radioaktivním odpadem.“
[3] Z odůvodnění MPO pro vládu k věcnému záměru zákona o zapojení obcí do výběru lokality hlubinného úložiště vysokoaktivních radioaktivních odpadů v roce 2016: „Právní předpisy nijak nezohledňují výjimečnost stavby hlubinného úložiště a neobsahují v tomto směru ohledně postavení obcí žádná zvláštní oprávnění. Proces výběru lokality pro umístění hlubinného úložiště lze považovat za tak nestandardní a jedinečný dlouhodobý proces, kdy existuje zájem na co největším zapojení obcí a jejich zainteresování na výběru lokality (jak bylo uvedeno, umístění úložiště bude mít v podstatě trvalý význam pro zvolenou lokalitu), že lze považovat za nedostatek, pokud postavení obcí v procesu výběru lokality úložiště nepřekračuje uvedený standardní rámec oprávnění vyplývající z uvedených typů správních řízení a dalších procesů. Jako problém se zejména jeví okolnost, že právní předpisy nestanoví požadavek vyžádat si od dotčených obcí v určité fázi procesu výběru vhodné lokality souhlas se záměrem umístění hlubinného úložiště v dané lokalitě, jehož udělení by bylo podmínkou pro zahájení další fáze řízení vedoucí k jeho umístění.“
Přílohy ke stažení
- stanovisko-platforma-zakon-ministr.pdf (772.74 KB)